Nico Becker


post(at)nico-becker.com

Archaeological Photography is indispensable for scientific work. In combination with manual drawings it facilitates the location-independent research on objects, features and architecture.


Exceeding the scientific purpose, professional photographs contribute an essential proportion in presenting results to a wider audience and arousing public interest in archaeological projects.


In my early youth I became interested in photography and followed its technological evolution actively as an autodidactic – from the analogue exposition and development in a darkroom to digital image processing. Furthermore I gathered valuable experience working in a professional studio for product- and advertising-photography.


In the course of my archaeological training I applied my photographic skills to the specific demands of archaeology. I was member of several excavation teams and worked as a photographer on various projects with individual challenges, conditions and targets.

This is a selection of my photographic works.

Archäologische Fotografie ist unerlässlich für die wissenschaftliche Arbeit. Zusammen mit der zeichnerischen Dokumentation ermöglicht sie die ortsunabhängige Forschung an Objekten, Befunden und Architektur.


Über die wissenschaftliche Verwendung hinaus tragen professionelle Bilder entscheidend dazu bei, archäologische Erkenntnisse einem breiten Publikum näher zu bringen und in der Öffentlichkeit Interesse an archäologischen Projekten zu wecken.


Seit meiner Jugend befasse ich mich intensiv mit Fotografie. Als Autodidakt habe ich ihre technologische Entwicklung aktiv begleitet – von der analogen Aufnahme und eigenhändigen Entwicklung in der Dunkelkammer bis hin zur digitalen Nachbearbeitung am Computer. Zudem habe ich in einem Studio für Werbe- und Produktfotografie wertvolle Erfahrungen sammeln können.


Im Rahmen meiner archäologischen Ausbildung hatte ich bei verschiedenen Projekten Gelegenheit, mein fotografisches Können speziell unter archäologischen Anforderungen weiter zu entwickeln und zu verfeinern. Eine Auswahl meiner fotografischen Arbeiten habe ich hier zusammengestellt.